Kandungan Dalam Pasta Gigi

Discussion in 'Health & Medical' started by arifsyam99, Jun 6, 2018.

  1. arifsyam99

    arifsyam99 New Member

    Joined:
    Jun 2, 2018
    Messages:
    2
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    1
    Secara umum, produk ubat gigi yang dijual di pasaran mempunyai komposisi dan kandungan yang sama atau sekurang-kurangnya mengandungi beberapa jenis bahan asas yang sama. Berikut adalah beberapa bahan yang biasa dijumpai dalam ubat gigi, seperti: ejen yang kasar, tugas bahan ini dalam ubat gigi adalah mengikis sisa makanan, kotoran atau bakteria, tetapi tidak merosakkan enamel gigi. Antara bahan yang biasa digunakan seperti kalsium karbonat, silika gel dihydrate, dicalcium fosfat dihydrate atau magnesium trisilicate.

    Flouride, bahan penting yang menjadi komponen utama ubat gigi. Ia adalah flouride yang membantu menjaga gigi dari tartar dan rongga. Mineral ini juga boleh membantu menguatkan enamel gigi. Walau bagaimanapun, beberapa jenis ubat gigi tidak mengandungi bahan ini untuk tujuan tertentu.

    Humektan, adalah bahan yang dicampur dalam ubat gigi untuk mengelakkan kehilangan air supaya pasta gigi tidak mudah dikeraskan. Glycerol dan sorbitol sering digunakan sebagai humectants dalam ubat gigi. Detergen, merupakan salah satu bahan penting penyusun pasta gigi kerana bahan inilah yang bekerja memutihkan gigi dan memunculkan buih ketika menggosok gigi. Satu jenis detergen yang sering digunakan untuk ubat gigi ialah natrium lauril sulfat. Flavorings, tidak termasuk bahan utama pada ubat gigi, dianggap cukup penting kerana kebanyakan bahan utama ubat gigi tidak mempunyai rasa atau cenderung pahit.

    Oleh itu, perlu merasa nyaman untuk berus gigi. Rasa buatan seperti rasa sacarin atau pudina biasanya ditambah kepada ubat gigi. Agen mengikat adalah sebatian koloid hidrofilik yang tugasnya mengikat air dan berfungsi untuk menstabilkan bahan-bahan ubat gigi untuk mencegah gumpalan pepejal dari berlaku. Selepas mengetahui apa kandungan terkandung dalam ubat gigi. Mari kita periksa sama ada ramuan berguna untuk bibir atau berbahaya.
     
  2. Amilashaliha

    Amilashaliha Member

    Joined:
    Apr 10, 2017
    Messages:
    210
    Likes Received:
    27
    Trophy Points:
    28
  3. blackking

    blackking Well-Known Member

    Joined:
    Sep 1, 2016
    Messages:
    2,264
    Likes Received:
    157
    Trophy Points:
    63
    Kalau tidak sikat gigi rasanya tidak enak saja yah, kalau orang jaman dulu nenek-nenek suka megunyah daun sirih
    dan diakhir dengan tembakau yang diselipkan diantara gigi, orang jawa namanya nginang
     
  4. Hari

    Hari Member

    Joined:
    May 14, 2014
    Messages:
    97
    Likes Received:
    13
    Trophy Points:
    18
    Nginang lebih bagus dari sikat gigi, terbukti gigi nenek saya sampai beliau meninggal masih utuh, sedangkan saya yang rajin sikat gigi, gigi saya sudah saya cabut satu karena sakit gigi, dan sekarang gigi saya sudah ada yang mulai bolong lagi
     
Loading...

Share This Page