Top!! 5 Peluang Usaha Online Modal Kecil Yang Menjanjikan Di Masa Depan

Discussion in 'Online Business' started by samualadiyoso, Mar 24, 2019.

Tags:
  1. samualadiyoso

    samualadiyoso Member

    Joined:
    Oct 12, 2018
    Messages:
    38
    Likes Received:
    1
    Trophy Points:
    8
    Seiring dengan peningkatan pesatnya pengguna internet dan juga pertumbuhan ekonomi di Indonesia hari ini, perkembangan perniagaan di Indonesia juga meningkat pesat. Pertumbuhan perniagaan ini kelihatan sangat menarik dalam bidang perniagaan dalam talian dan perniagaan offline juga dalam talian.

    [​IMG] [​IMG] [​IMG]

    Sebagai tambahan kepada bidang e-dagang (membeli dan menjual melalui internet), perniagaan dalam talian juga mengalami pertumbuhan pesat dalam bidang teknologi maklumat (IT). Maklumat media yang digunakan melalui akhbar konvensional kini merupakan akhbar dalam talian seperti; Tempo.co, Detik.com, TribunNews.com, Republika.co.id, Kompas.com, dan banyak lagi.

    Perniagaan internet juga dijalankan oleh mereka yang mempunyai kemahiran dalam bidang tertentu dan ingin menghasilkan wang dari kemahiran ini. Pendek kata, pelbagai peluang perniagaan online dalam tahun-tahun akan datang akan semakin terbuka dan boleh dilakukan oleh orang-orang yang ingin melakukan perniagaan.

    Siapa yang Boleh Melaksanakan Perniagaan Dalam Talian?

    Takrif perniagaan dalam talian adalah perniagaan yang dijalankan secara dalam talian, hanya boleh dijalankan jika terdapat sambungan internet dan peranti komputer / mudah alih. Jadi, setiap orang yang ingin menjalankan perniagaan dalam talian mesti mempunyai sambungan internet dan peranti komputer / mudah alih.

    Perniagaan internet boleh dilakukan oleh sesiapa sahaja, tidak kira apa profesion anda sekarang. Malah mereka yang masih tidak tahu (teknologi gagap) boleh belajar perniagaan dalam talian dan berjaya jika mereka serius menjalankannya.

    Mungkin ada antara anda yang tertanya-tanya, apakah ada perniagaan dalam talian yang boleh menguntungkan dalam jangka masa panjang? Berdasarkan pengalaman saya dan maklumat yang saya dapati mengenai perniagaan internet, berikut adalah beberapa peluang perniagaan online yang menjanjikan dengan modal kecil, dan perniagaan yang baik yang boleh kita lakukan dari rumah.

    Artikel lain: Peluang Perniagaan Modal Kecil

    1. Perniagaan Internet Menjual Produk Orang Lain
    Perniagaan Internet Menjual Produk Orang
    Pada pendapat saya, perniagaan ini merupakan salah satu jenis perniagaan dalam talian yang paling menguntungkan hari ini. Alasannya ialah ramai pengguna di Indonesia telah mula beralih ke dalam talian, dan menjalankan perniagaan internet tidak memerlukan modal besar, hampir tanpa modal.

    Kelebihan menjual produk orang lain (reseller / dropshipers / affiliates) ialah kita tidak perlu risau tentang perolehan barang yang hendak dijual dan proses penghantaran. Terdapat banyak kedai dalam talian yang menawarkan program ini, sudah tentu kita juga perlu mengkaji sejarah transaksi kedai dalam talian. Pastikan anda bekerja dengan orang yang bertanggungjawab dan boleh dipercayai.

    Kedai dalam talian yang menawarkan program reseller dan dropship biasanya bersedia menghantar barangan kepada pembeli di mana nama barang atau kedai dalam talian kami adalah penghantar. Jadi kita tidak akan kehilangan pembeli jika mereka mahu membuat pembelian kemudian. Produk yang dijual dengan cara menjual / dropship biasanya berbentuk barang.

    Selain daripada menjual produk fizikal, kami boleh menjual produk orang lain dalam bentuk digital seperti ebook, video dan keahlian. Biasanya program ini dipanggil affiliate, di mana kita mendapat komisen peratusan dari jumlah harga produk digital yang kami berjaya menjual melalui pautan affiliate kami.

    2. Perkhidmatan Jualan Perniagaan Dalam Talian untuk Menulis Artikel / Mewujudkan Kandungan Laman Web
    Perkhidmatan Perniagaan Menulis Perkara Menulis Dalam Talian
    Menjual perkhidmatan penulisan adalah salah satu perniagaan dalam talian yang paling laris di Indonesia. Sebabnya, kerana pada masa ini banyak blog / laman blog telah berkembang dan memerlukan penulis untuk mengisi kandungan laman web.

    Kandungan laman web boleh berupa teks, imej dan video. Tetapi dari kebanyakan kandungan laman web saya melihat rata-rata menggunakan teks atau artikel. Jika anda atau orang di sekeliling anda mempunyai keupayaan untuk menulis artikel, membuat video dan imej, maka peluang perniagaan dalam talian ini adalah apa yang harus anda jalankan.

    Di samping kandungan dalam bentuk teks, terdapat juga banyak kandungan video dan imej logo yang diperlukan. Salah satu video dan kandungan imej yang paling dicari ialah mewujudkan pemasaran video serta imej logo yang berkaitan dengan perniagaan yang akan dipasarkan.

    Terdapat banyak pemilik laman web atau pemilik perniagaan yang tidak mempunyai masa atau tidak mempunyai kemahiran yang baik dalam membuat kandungan, logo dan video untuk laman web dan perniagaan mereka. Sekiranya anda serius membina perniagaan dalam talian dalam perniagaan perkhidmatan menulis artikel laman web, mereka adalah pasaran sasaran ideal anda.

    3. Perniagaan Jualan Dalam Talian / Laman Web Pembuatan Blog
    Perniagaan Dalam Talian Menjual Perkhidmatan Pembangunan Laman Web
    Perniagaan dalam talian ini sangat sesuai untuk seseorang yang mempunyai keupayaan untuk membina sebuah laman web atau blog. Kami tidak perlu mempunyai kepakaran yang sangat besar dalam menyusun kod laman web dari awal kerana sebenarnya terdapat banyak cara yang agak mudah untuk membina laman web / blog yang baik.

    Satu platform yang sangat mudah dipelajari dan diterapkan dalam membina laman web / blog adalah WordPress. Di WordPress, terdapat banyak tema / templat yang sedia untuk digunakan dan unik, percuma dan dibayar dengan rupa profesional.

    Pada mulanya, anda mungkin merasa bahawa anda tidak mampu menjalankan perniagaan ini, tetapi jika anda digunakan untuk membuat laman web / blog yang baik, sudah tentu calon pembeli anda tidak akan berfikir lama untuk menyewa jasa anda. Dan kita perlu memberi perhatian sebelum menjual perkhidmatan ini, kita juga harus mempunyai laman web perniagaan dengan penampilan yang meyakinkan.

    4. Perniagaan Internet Menjadi Broker Dalam Talian
    Perniagaan Internet Menjadi Broker Dalam Talian
    Perniagaan ini cukup banyak dilakukan oleh perniagaan dalam talian. Broker adalah orang atau syarikat yang tugasnya adalah untuk mengumpulkan penjual produk / perkhidmatan kepada bakal pembeli. Sudah tentu untuk menjadi broker, kita mesti mempunyai rangkaian dan kenalan yang agak luas.

    Dalam perniagaan dalam talian, kepercayaan pelanggan yang prospektif adalah sesuatu yang sangat penting. Oleh itu, kita perlu mengkaji latar belakang orang yang ingin kita temui, baik penjual maupun calon pembeli.

    Beberapa perniagaan yang menggunakan perkhidmatan broker dalam talian termasuk; menjual laman web, menjual harta, menjual perkhidmatan, dan lain-lain. Perkara lain yang perlu kita pertimbangkan sebagai broker dalam talian adalah dari segi menentukan harga produk / perkhidmatan yang anda berikan.

    Kami mengesyorkan bahawa anda tidak mengambil keuntungan terlalu besar dan juga tidak terlalu kecil kerana ini melibatkan keuntungan anda dan juga kepercayaan pelanggan anda.

    5. Menjual Perkhidmatan Perundingan dalam Bidang Tertentu Tertentu
    Perkhidmatan Perundingan Dalam Talian
    Perniagaan ini sempurna jika anda mempunyai kemahiran atau kepakaran yang sangat baik dalam bidang tertentu. Dalam erti kata itu anda seorang pakar dalam bidang yang anda ada.

    Sesetengah contoh untuk kawasan perniagaan ini adalah perundingan SEO (pengoptimuman enjin carian) laman web, perundingan pembangunan perniagaan, isu perundingan percakapan, konsultasi perubatan tradisional, konsultasi kesihatan dan lain-lain.

    Pada masa lalu, perniagaan perkhidmatan perundingan dijalankan di luar talian. Walau bagaimanapun, sekarang perniagaan dalam bidang perkhidmatan perundingan sangat luas yang kita temukan di internet. Jadi, jika anda mempunyai kemahiran atau kepakaran dalam bidang tertentu, maka kepakaran ini boleh menjadi perniagaan yang menguntungkan jika dipasarkan secara dalam talian.

    [​IMG]

    Selain daripada yang disebutkan di atas, tentu saja masih terdapat banyak idea perniagaan online yang boleh dijalankan dari rumah. Dalam menjalankan perniagaan dalam talian ini, tentu saja kita mesti mempunyai peranti komputer dan akses internet yang baik. Untuk promosi media, kami boleh menggunakan media sosial, blog peribadi, media pengiklanan, pemasaran e-mel, dan lain-lain.

    Pada penutupan, saya ingin menyampaikan bahawa perniagaan dalam talian mesti diiringi oleh keupayaan untuk menjalankan pemasaran yang berkesan. Berikut adalah satu contoh pemasaran video. Video ini menjelaskan kepentingan pemasaran dalam talian untuk meningkatkan keuntungan jenama dan perniagaan. Lihat video.
     
  2. Kurdt

    Kurdt Member

    Joined:
    Oct 20, 2016
    Messages:
    33
    Likes Received:
    1
    Trophy Points:
    8
    Artikelnya sih bagus, cuma agak membingungkan karena tulisannya baku bener.
     
  3. FLou91

    FLou91 Member

    Joined:
    Oct 26, 2017
    Messages:
    55
    Likes Received:
    3
    Trophy Points:
    8
    yang disebutkan di atas memang benar, tapi masih ada banyak bisnis dengan modal yang kecil, ambil contoh itu bisnis PPOB. cukup bermodalkan aplikasi dan uang saku, minimal 50rb kita sudah bisa mulai usaha hahaha
     
  4. daarelhijrah

    daarelhijrah New Member

    Joined:
    Apr 26, 2020
    Messages:
    35
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    6
    tulisannya menarik

    terima kasih
     
Loading...

Share This Page